חמש דרכים פשוטות ליצירת מקום עבודה שמח יותר ויעיל

חמש דרכים פשוטות ליצירת מקום עבודה שמח יותר ויעיל

כולנו  היינו שמחים למקום עבודה מצליח אך גם מהנה! כל עובד היה רוצה שתהיה לו משכורת טובה, תחושת סיפוק ומערכות יחסים קרובות עם עמיתיו. מעבר לזאת, כל חברה הייתה מעוניינת שהעובדים שלה יהיו מרוצים ממקום עבודתם. מחקרים חדשים מוכיחים כי עובד יותר שמח הוא עובד יותר מסור, יצירתי ופרודוקטיבי.

אז כיצד ניצור מקום עבודה משגשג ותומך? הנה רשימה של חמש דרכים פשוטות בהן ניתן להעלות את מורל העובדים ויחד עם זאת לשפר את הביצועים של החברה כולה :

1. קופסת "מכתבי- תודה!" מחקרים מראים כי כשאנו מפגינים הערכה כלפיי מישהו או משהו (לדוגמא, מוקירים את הילדים שלנו או רגע ביום כמו שקיעה בים) אנו מרוויחים חוסן נפשי, הערכה עצמית ואושר. ועל כן, כדאי ליצור במקום העבודה יותר הזדמנויות להוקרת תודה. פעולה פשוטה לקידום מטרה זו יכולה להיות קופסא שנציב בחלל המשרד במקום מרכזי בו כולם עוברים מידי יום, ולידה נניח דפים צבעוניים, מרקרים ומדבקות (כשהמטרה היא להנגיש את הפעילות כך שאנשים ייקחו חלק). נעודד את העובדים לגשת לעמדה ולעצב מכתבי- תודה לעמיתיהם (כמה מכתבי- תודה שירצו). בסוף היום יונחו מכתבי-  התודה על שולחנות העבודה, כך כשהעובדים יגיעו בבוקר שלמחרת, הם יתחילו את הבוקר עם תחושה חיובית. אגב, חשוב לדעת כי פעילות הכוללת מכתבי תודה בכתב יד תהיה יותר אפקטיבית בביטוי של 'הוקרת תודה' מאשר לדוגמא מייל- תודה J

2. סביבת עבודה עצמאית. במקום העבודה רצוי לאפשר כמה שיותר 'חופש' בתוך המסגרת. עובדים שמעצבים בעצמם את חלל העבודה שלהם יהיו שמחים יותר. מעבר לכך, יש לאפשר לעובדים להיות אחראים לשעות העבודה שלהם, ימי עבודה קצרים הם לאו דווקא יותר מועילים לעובד שצריך לעשות 'יותר משימות בפחות זמן'. דרך נוספת ליצור סביבת עבודה עצמאית היא לתת מגוון של משימות בתוך לוח הזמנים של העובד ולאפשר לו לנהל אותן.

3. יצירת הזדמנויות להפסקות. חיי המשרד הם חיים לחוצים ותובעניים וכדי שהעובד ירגיש מסופק יש לאפשר לו לקחת הפסקות בזמן העבודה. הפסקות בעבודה מוכיחות עצמן כמועילות, מחקרים מראים כי לקיחת הפסקה בזמן העבודה מאפשרת לעובד להירגע ולחזור לשולחנו אנרגטי ומפוקס. יש ליצור הזדמנויות עבור העובדים לקחת הפסקה ולהתרענן, לדוגמא חלל המוקדש למדיטציה והתנתקות ממכשירים אלקטרוניים שיאפשר יותר קשר של העובד עם עצמו. לחלופין, ניתן לקבוע פעילות פיזית קבועה (שיעור יוגה או קבוצת ריצה) בה העובדים יכולים גם להתגבש יחד וגם להניע את הגוף. פעילויות הקשורות לתנועה נמצאו כמועילות לרווחת העובד. בנוסף, יש לעודד הפסקות אוכל שלוות וללא הפרעות, אך יחד עם זאת בחלל משותף עם עמיתים נוספים. מחקרים מראים שאכילה בחלל משותף מורידה מתח ובכך משפרת את מצב הרוח של העובד.

4. חיזוק קשרים עם עמיתים. ההבדל בין עובד מרוצה לבין עובד מסור הוא שעובד מסור יעבוד קשה יותר על מנת לקבל תוצאות ויהיה אכפת לו יותר ממקום עבודתו. על כן, כדאי לנסות ולחזק את הקשרים בין העובדים על ידי פעילות כמו "שיחות שיתוף" ובכך ליצור קהילת עובדים מגובשת שנעה אל עבר מטרה משותפת. בחלל גדול ניתן לחלק את העובדים לכמה קבוצות ולהושיב כל קבוצה בנפרד, כשכל עובד צריך לשתף את שאר חבריי הקבוצה בנושאים כמו: בתור ילד, מה רצית לעשות כשתהיה גדול? איזה חלק במהלך יום העבודה אתה הכי אוהב? איזה מחלוקת בעבודה חווית לאחרונה וכיצד יצאת ממנה? ועוד. שאלות כמו אלה מאפשרות לעובדים להכיר טוב יותר את עמיתיהם ולהבין לעומק את מטרת העבודה המשותפת. העובדים יצאו מפעילות שכזו עם רצון להיות פרודוקטיביים יותר מתמיד!

5. תרומה לקהילה. נראה כי עובדים מסופקים יותר ממקום העבודה כאשר מקום עבודתם עוזר לאחרים. במידה ושלכם לא בדיוק כזה, נסו ליצוק משמעות וערך לתוכו. לדוגמא, ניתן ליצור 'אג'נדה ירוקה' כמו מיכלי- מחזור שונים הממוקמים במטבח. בנוסף, עמותות רבות זקוקות למתנדבים ומקומות עבודה רבים מגיעים לימי התנדבות מאורגנים, כמו ניקיון חוף הים או מפגש עם קשישים. פעילות שכזו יכולה להיות קבועה אחת לחודש או רבעון במערכת העבודה, כשהיא פעילות מגבשת אך גם כזו המעניקה ערך לעובד בפרט, ולחברה ככלל.

חמשת דרכים אלה, וכל אחת מהן, עשויה ליצור סביבת עבודה שמחה יותר ועובד שמח יותר. קחו בחשבון שהאפקט החיובי שיכול להיות לפעולות פשוטות אלה על העובדים יוביל להשפעה משמעותית גם על הסובבים אותם. מחקרים בתחום הפסיכולוגיה החיובית מראים כי כל אחד מאתנו נושא אתו את "אפקט האדווה", כשאפקט זה יכול להגיע לעד 3 דרגות של השפעה! כלומר, הרגשות והפעולות של העובדים שלכם יהדהדו לא רק אליהם אלא גם אל חברים של העובדים שלכם והילדים של החברים של העובדים, ובכך ניתן ליצור לא רק מקום עבודה שמח יותר אלא עולם טוב יותר. נמסטה!

2017-08-17T11:59:33+00:00 אוגוסט 16th, 2017|