יוגה בבית : חמש פעולות שניתן לעשות כדי להצליח ולהתמיד בתרגול הביתי.

יוגה בבית : חמש פעולות שניתן לעשות כדי להצליח ולהתמיד בתרגול הביתי.

סוף סוף זה קרה, התחלתם לתרגל יוגה בחדר הכושר, בסטודיו קטן או בעבודה. זה מרגיש נפלא ואתם נורא רוצים להפוך את התחושה למתמשכת, ליצור הרגל חדש וטוב ואולי אפילו לקיים אורח חיים כזה, אז אתם מכוונים שעון מעורר כדי לקום מוקדם ולהספיק להימתח או משכנעים את עצמכם כל הדרך הביתה מהעבודה שאתם מגיעים ופשוט עושים זאת. ואז כשהשעון מצלצל או כשאתם נכנסים הביתה אחרי יום ארוך משהו אחר קורה, ומסית אתכם מהכוונה הנכונה ומהרצון להטיב עם עצמכם. וכך עובר יום נוסף ועוד אחד, והמטרה מתרחקת עד שנעלמת?

אז איך נצליח לקיים את שהבטחנו לעצמנו וליצור הרגל חיובי בחיינו, ומהם חמשת הפעולות שניתן לעשות כדי להצליח ולהתמיד בתרגול הביתי ?

אחד. 12 דקות ביום יכולות ליצור שינוים חיוביים, פיזיים ומנטאליים– אין צורך להתחייב לשעה שלמה של תרגול יוגה. בהדרגה ובמתינות נוכל לייצר תרגול קבוע. ממחקרים אחרונים שנעשו בתחום נמצא כי תרגול קבוע של 12 דקות ביום בלבד יכול לעורר שינוים מנטאליים חיוביים ובמיוחד הפחתה של דיכאון, מתח וחרדה. בנוסף לכך, ברמה הפיזית והלא פחות חשובה, תרגול קבוע מאפשר שמירה על טווחי תנועה תקינים ואפשרות של ביצוע פעולות יום- יומיות פשוטות ללא מאמץ או כאב. לדוגמא, תרגול קבוע של 12 דקות ביום יכול להפוך פעולות כמו עמידה במטבח לצורך שטיפת כלים, ישיבה ממושכת בנהיגה או מול מחשב וקשירת שרוכי הנעליים לנינוחות וללא כאבים.

שתיים.  "הסוד"- תנועת המחשבות בראשנו היא בלתי פוסקת. ויותר מכך, מחשבות סותרות הן בלתי נמנעות. "אני הולך לפרוש את המזרן" ו- "בא לי להמשיך לישון" (או כל מחשבה אחרת של התנגדות) אלה שתי מחשבות שתמיד יגיעו ביחד בבואנו לתרגל. כדאי לקחת זאת בחשבון. ברגע שהמנגנון "המחשבתי" הזה יהיה ברור לנו, הוא לא יעמוד בדרכינו. נבחר לאיזה מחשבה להעניק משמעות ונהפוך אותה למציאות. עם ההתמדה בתרגול, האפשרות להתבונן במחשבות משתרשת היטב בתוכנו. בכך, היכולת לפרוש את המזרן מתרחשת עם פחות התנגדות, והמחשבה על התרגול הופכת להרגל במציאות.

שלוש. איחוד בין תנועה ונשימה- הקונספט השגוי ש"צריך לדעת לעשות יוגה כדי לתרגל אותה" עלול למנוע מאתנו תרגול עצמאי. ומכאן, תלות במורה או בסטודיו היא בלתי נמנעת. ההבנה שיוגה יכולה להתאפשר בסך הכול על ידי תיאום של תנועה ביחד עם נשימה, תאפשר לנו לתרגל בכל זמן ובכל מקום. מחקרים מראים כי שילוב שכזה באופן מידי מאפשר למערכת העצבים הפרה- סימפתטית להיכנס לפעולה וליצור תחושה של רגיעה, ובעצם להשיג את אותה תחושת "אני אחרי שיעור יוגה מעולה". חשוב להבחין בין תנועה ונשימה מאומצת וקצרה, לבין נשימה ארוכה ותנועה נינוחה. ולפני שאתם ממשיכים לשורות הבאות, בואו ננסה ביחד. שבו בנחת, על כיסא או על השטיח בישיבה פשוטה, התחילו נשימה ארוכה ונינוחה דרך האף, חכו לרגע והתבוננו בתנועה הקלה שנוצרת בגוף עם הנשימה. מכאן, בליווי השאיפה הבאה הרימו זרועות דרך הצד עד מעבר לראש, חכו לנשיפה וכשזו תגיע, הורידו זרועות מטה. חזרו על תנועה זו בליווי הנשימה מספר פעמים, בתשומת לב וללא מאמץ. לבסוף, הפסיקו ופיקחו עיניים. אפשר ליצור שילוב שכזה גם בעמידה עם רגליים מקבילות, גם בעמידה בפיסוק, כשרגל אחת פוסעת לפנים והברך כפופה (משמע לוחם ראשון או שני), בעמידת שש כשאתם נעים עם הגב בקימור וקעור (משמע תנוחת החתול) וכן הלאה. והנה קיבלתם יוגה- אחדות בין תנועה לנשימה, אחדות בין רצון הלב למחשבה.

ארבע. גשו לתרגול מתוך מציאת מקורות השראה- העולם הקצבי, המהיר והמסחרר סביבנו עלול לעכב אותנו בדרך להתנתקות והתכנסות פנימה לתרגול ביתי. הטלפון מצלצל, הטלוויזיה עובדת, ו"הפיד" מראה לנו שכולם בחוץ מבלים. בתוך כל ההמולה של הרשתות החברתיות והמידע נסו למצוא מקורות להשראה. בפייסבוק ובאינסטגרם צומחות אושיות יוגה ומדיטציה, סרטונים ותמונות של תרגולים בייתים עולים כל הזמן וביו-טיוב הרצאות על מיינדפולנס ומסורת היוגה מפי אנשים מרתקים. עקבו אחריהם, תנו להם להציף אתכם בתחושת מוטיבציה ועשייה, ולהשפיע על חייכם לטובה. טיפ קטן וחשוב בתוך כל זה, שימו לב שאינכם מחקים תנועות מסוימות או תרגולים של אחרים. לכל אחד מאתנו מבנה גוף ומחשבה שונים, מגבלות שונות ומטרה שונה, ולכן לכל אחד תרגול שונה. תנו למקורות אלה לעורר השראה וגשו לעשייה האותנטית שלכם. בסוף הבלוג הוספתי רשימה של סרטונים, הרצאות, ספרים ואנשים שמעוררים בי השראה, מוזמנים להביט.

חמש. "Gimme' some Space"- אתם מכירים את הביטוי הזה, "אני צריך ספייס". חשוב שנדע לייצר את החלל הזה, פיזית ומנטאלית. אפשר להתחיל בלמצוא פינה קבועה בבית שתהיה "חלל התרגול" שלכם. אפשר להניח את המזרן מגולגל בצידה, מבער עם שמן ריחני, עציץ ירוק או כל חפץ קטן או גדול שיעורר תחושת ביטחון וביתיות. צרו "חלל" בלוח הזמן שלכם, קומו רבע שעה לפני או בסוף יום ארוך שימו את הטלפון על מצב טיסה ואמרו לבן הזוג או לשותף שזה הזמן שלכם עם עצמכם ושאתם תשמחו אם הם יכבדו זאת. ודבר אחרון, לכל אלה שאוהבים לטייל, בעולם ובארץ, קחו אתכם מזרן לאן שתלכו וכשהגעתם ליעדכם (לים, לחורשה או לשדה התעופה כשאתם בהמתנה לטיסה) פירשו את המזרן וקחו לכם את 12 הדקות הקבועות שלכם. בכך, ההרגל ייטמע גם כשאתם שוברים שיגרה. ולסיום פיסקה, כשנדע לייצר החלל הזה בחיינו, פראנה (משמע אנרגיית החיים) תוכל לעבור ולזרום בצורה חופשית בתוכנו, ובכך ליצור עוד ועוד שינוים חיוביים.

כולי תקוה שכתיבה זו, ולו משפט אחד מתוכה, ייצור שינוי קטן ונעים בחייכם. והנה, לי זה כבר קרה J

בהמשך לפעולה ארבע, הנה קישורים לסרטונים, הרצאות, ספרים ואנשים שמעוררים בי השראה (ובמידה ויש לכם כאלה לחלוק איתי, אשמח ליצירת קשר) :

https://www.facebook.com/YogaStudies/

https://www.facebook.com/TKrishnamacharya/

https://www.facebook.com/HappifyHQ/

https://www.instagram.com/yogainspiration/

https://www.amazon.com/Heart-Yoga-Developing-Personal-Practice/dp/089281764X

https://www.amazon.com/Yoga-Every-Body-routines-improve/dp/0762102977

https://www.amazon.com/Religiousness-Yoga-Lectures-Theory-Practice/dp/0819109673

https://www.facebook.com/heartyoga.org.il/

https://www.facebook.com/udibi/

https://www.facebook.com/TLVspirit/

https://www.facebook.com/LonelyPeleg/

http://shaktiyoga.co.il/

https://www.elephantjournal.com/

https://www.facebook.com/TEDEducation/?fref=nf

https://www.youtube.com/channel/UC4RrbXMzMMrxVkR9PkqxSxw

https://www.facebook.com/prisonyoga/

https://www.facebook.com/ramaswami.srivatsa

http://wisdombodyoga.com/

https://www.facebook.com/ziva.kinrot/

https://www.facebook.com/yogianatomi/

https://www.facebook.com/ohad.interator

https://www.youtube.com/user/MuscleandMotion

https://www.facebook.com/movement.research.israel/

http://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=59739#.WRcPIeXyu00

Watch ‘The Science Behind Yoga’

2017-06-13T18:39:41+00:00 מאי 13th, 2017|