בעשור האחרון אנחנו יושבים המון, אורח חיים שכזה מאפיין יותר ויותר את החברה המערבית בה אנו חיים. הישיבה במשרד מול המחשב, הנהיגה ברכב או ישיבה על כיסא האוטובוס, ובחירה בפעילויות בישיבה בשעות הפנאי כמו צפייה בטלוויזיה או 'שופינג' בסמארטפון. ובעקבות כל אלה, גובר המחסור בתנועה, מה שמשפיע על איכות חיינו ואפילו על משך חיינו. 

ובכל זאת, אנחנו ממשיכים להמציא המצאות כדי שלא נצטרך לקום מהכיסא, ממשיכים לרכוש מכשירים שיבדרו אותנו בלי שבאמת נצטרך לזוז ומחפשים כיסא פנוי בכל מקום שאליו מגיעים. אז למה סגנון החיים שלנו כל- כך מטריד ומדוע אנחנו צריכים להיזהר? משתפת אתכם בחמש עובדות על ישיבה שבטוח ירימו אתכם מהכיסא!

1. נסו לחשוב על תקופות בהיסטוריה שקדמו לתיעוש ולקדמה, חיינו בג'ונגלים, במערות, בצריפים, כדי להתקיים יצאנו ללקט דברי מאכל שונים, לצוד ולדוג, לברוח מאריה או להילחם בו. חלקינו נשארנו עם הילדים בכפר, כרענו אל האדמה לבשל, לנקות, לכבס, לטפל בתינוק. תנועות אין ספור היו מתרחשות בגופינו רק כדי לשרוד. וכמו שאר החיות בטבע, כדי לשרוד היינו חייבים לזוז. ומכך אפשר להבין שגוף האדם נועד לזוז! הסתכלו על העור שלכם ותגעו בו, הוא אלסטי וגמיש כדי לאפשר לנו לזוז בחופשיות. כל תא ותא בגופינו מרוויח מתנועה, וכך גם כל המערכות. ניקח לדוגמה את האנזים Lipoprotein Lipase, אנזים מיוחד שעוזר לפרק שומן בדם, וכשאתם יושבים השומן הזה לא מתפרק בצורה טובה כמו אילו הייתם בתנועה, וכך הדם הולך הישר אל הלב שלכם! אתם מבינים נכון- כל מערכת בגוף מושפעת ומשפיעה על אחרת, והתנועה קריטית לתפקוד גופינו ולכל המערכות.

2. מחקרים מצאו כי 50 אחוז מהאנשים שמדווחים על כאבי גב מבלים כ9 שעות ביום בישיבה. כשאנו יושבים אין דרישה מספקת על שרירי הליבה, כמו שרירי הבטן והגב, שנחלשים אט אט ובכך נפגעות גם עקומות עמוד השדרה שלנו, היציבה כולה, וגובר העומס על הצוואר, השכמות והגב.

3. בואו נעשה ניסוי קטן : קחו שאיפה עמוקה כשאתם יושבים שפופים וכפופים על כיסא. נסו להבחין בעומק השאיפה שלכם, האם אתם באמת יכולים לנשום נשימה מלאה ועמוקה? הישיבה השפופה לא מאפשרת לריאות להתרחב במידה מספקת ובכך כמות האוויר שנכנסת לריאות פוחתת. ולמה זה בעיה? הדבר מקטין את כמות החמצן שמפולטר למערכת הדם. על כן, כשאנחנו בתנועה גם מערכת הנשימה וגם מערכת הדם מרוויחות ומתפקדות טוב יותר.

4. והנה קטע אירוני, אנחנו בדרך כלל יושבים כדי להשתמש במוח שלנו. אבל המוח שלנו יעבוד הרבה יותר טוב אם נזוז. בזמן ישיבה כמות החמצן הנכנסת לגוף קטנה, וכך גם זרם הדם שמגיע למוח מועט. המוח שלנו זקוק לשני אלה כדי להישאר ערני, ובעצם כשנישב התחושה תהיה של נמנום וחוסר ריכוז כשפעילות המוח תאט ממחסור במשאבים.

5. אל תחכו לפנסיה כדי לזוז! אורח חיים יושבני פוגע בנו גם בטווח הרחוק, מחקרים מצאו כי לישיבה ממושכת יש קשר למחלות כמו סרטן ולב, סכרת ובעיות כליות וכבד. מחסור בתנועה אחראי ב9% מהמקרים בכל העולם בשנה למוות בטרם עת (5 מיליון אנשים!), וממסקנות של מחקר אחר עולה כי אחרי גיל 25, כל שעה שנבלה בישיבה תגבה 22 דקות מחיינו.

ולסיום אופטימי : הפתרון לכל אלה הוא פשוט, אינטואיטיבי וקל, ואם את או אתה יושבים במשרד רוב שעות היום קחו הפסקת תנועה כל חצי שעה, תשנו את מנח הישיבה, השתמשו במדרגות במקום במעלית וקחו את הזמן להשתתף בפעילויות כושר ותנועה במשרד. בכוחה של תנועה להכניס לחיינו עוד תנועה, ושינוי גדול שאנו רוצים להשיג יכול להתחיל משינוי קטן ופשוט. צרו הרגלי תנועה במשרד ומחוץ לו, שתפו את המאמר עם קולגות וקחו על עצמכם את האחריות להיות 'שגרירים של תנועה', עבורכם ועבור היקרים לכם.